Social media case LinkedIN-actie UNICEF

Publicatie Marianna Bakker op PowerPR, 09/01/2012(> 18.000 x gelezen)
views van artikel Marianna Bakker over actie Unicef Linkedin op PowerPR

Verrijkte profielpagina kindarbeider Jusuf levert extreem hoge CTR op

Met social media blijkt Unicef succesvol te kunnen zijn. Met een opvallende campagne op LinkedIN over Stop Kinderarbeid heeft Unicef ook opvallende resultaten bereikt. Dat Unicef een succesvol fondsenwerver is, bleek onlangs uit landelijk onderzoek door het Centraal Bureau Fondsenwerving (8-12-2011) onder 831 goededoelen-organisaties. Met traditionele middelen als radio- en tv- campagnes en veel vrijwilligers met kraampjes slaagt Unicef erin om gelden binnen te halen. De marketingmiddelen zijn nu uitgebreid met het sociaal medium LinkedIN.

Enthousiast verstrekt campagneleidster Heske Verburg van Unicef informatie over de doelen, aanpak en resultaten van de LinkedIN-actie met Jusuf in de hoofdrol. De hele LinkedIN-actie is bedacht en geproduceerd door reclamebureau Roorda.

Doelen UNICEF-campagne Kinderarbeid: dat pikken we niet
De doelen van de totale campagne (inclusief de media radio, tv en scholen) waren:

  • aandacht vragen voor / bewust maken van het feit dat miljoenen kinderen wereldwijd al vanaf zeer jonge leeftijd zwaar en gevaarlijk werk moeten doen.
  • mensen activeren / geld inzamelen via onder andere een SMS-actie. Met de opbrengst van 100 sms-jes kan Unicef een kind naar school laten gaan.

De LinkedIN-actie had specifiek ook als doel: 1500 connecties met het profiel van Jusuf, kindarbeider. Looptijd LinkedIN-campagne*: gestart 20 november tot heden.

LinkedIN-actie met profiel van Jusuf, kindarbeider op verrijkte microsite

De LinkedIN-actie bestond uit een LinkedIN-profielpagina van kindarbeider Jusuf (uit Burkina Faso) in de vorm van een microsite.

microsite  linkedin Unicef actie  tegen kinderarbeid artikel Marianna Bakker

microsite linkedin Unicef actie tegen kinderarbeid

Redenen voor de keuze van een microsite:

  • meer content op de profielpagina mogelijk;
  • te verrijken met video’s en buttons. Hierdoor werd het makkelijker om te linken met Jusuf en om anderen op zijn profiel te attenderen.
  • banners (statisch) / teaser op pagina’s van LinkedIN-leden: “Jusuf heeft al x-keer jouw profiel bekeken”.
  • videobanners:
  • een video om het verhaal te vertellen over het huidige leven van Jusuf als arbeider en
  • en een video over hoe zijn leven anders en beter zou kunnen zijn en met toekomstperspectief.
  • Button om te linken naar profiel / connecties te attenderen op het profiel van Jusuf c.q. de actie van UNICEF.
  • microsite unicef linkedin tegen kinderarbeid
LinkedIN profiel Jusuf video_banner Unicef

LinkedIN profiel Jusuf video_banner Unicef

Resultaten LinkedIN-actie UNICEF: CTR percentages extreem hoog

Campagneleidster Hester Verburg vertelt over de resultaten:

  • De impressies van de statische banner op de LinkedIN-website liggen dichtbij het streefgetal van 1,5 miljoen.
  • De CTR (Click Through Rate) percentages van de statische banners waren extreem hoog: gemiddeld bijna 70%!
  • De videobanners leverden een CTR van bijna 25% op. De benchmark voor CTR bij LinkedIN zit tussen de 0.1 / 0.2%.
  • Bezoekers belanden vooral vanuit de statische banners op de microsite.
  • Bezoekersaantal microsite (d.d. 8 dec.): 16.123 mensen via de LinkedIN-banners. Het aantal bezoekers is erg hoog aangezien we slechts twee statische banners gebruikten en we deze niet grootschalig hadden ingekocht!
  • Mensen bleven gemiddeld lang genoeg om de pop-ups te bekijken, maar te kort om beide video’s te bekijken.

Een verder opvallend resultaat van de LinkedIN-actie door Unicef: De PR en positieve aandacht op Twitter en online waren boven verwachting. Heske: “We hadden bovendien verwacht dat de actie eerder zou pieken, maar er bleef langer aandacht voor.”

LinkedIN: succesvol social medium voor UNICEF

Met indrukwekkende video's geeft Unicef op Linkedin beeld van leven Yusuf en hoe het anders kan.

indrukwekkende video’s geven beeld van leven Yusuf

Met de LinkedIN-actie heeft Unicef dit social medium verkend om in te zetten voor bewustwording en het werven van donateurs en gelden. Nieuwe media en methoden om fondsen te werven zijn voor veel goededoelen–organisaties nodig nu subsidiekranen steeds verder worden dichtgedraaid. Nieuwe en social media zijn voor Unicef vooral belangrijk om doelgroepen te bereiken en onderscheidend te blijven ten opzichte van andere goede doelen. Over de mogelijkheden van het social medium LinkedIN is campagneleidster Heske Verburg zeker enthousiast én over de creativiteit en deskundigheid van het reclamebureau Roorda.

*De LinkedIN-campagne volgde op een campagneweek op Radio 538 en TV (RTL4) en een spreekbeurtactie op scholen. Kijkers en luisteraars werden opgeroepen ervoor te zorgen dat kinderen kunnen stoppen met werken en naar school gaan.

Linken met Jusuf kan nog: www.linkmetjusuf.nl

Over Marianna Bakker

Communicatiespecialist PR en publiciteit: advies / creatie / organisatie / communicatie / SEO-tekst en (web) redactie, content management / social media
Dit bericht is geplaatst in Featured, media met de tags , . Bookmark de permalink.